راهنمای کامل معرفی سیستم تعلیق خودرو

فیچر_راهنمای_کامل_معرفی_سیستم_تعلیق_خودرو

سیستم تعلیق خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودرو است که نقش حیاتی در ایمنی، راحتی و هندلینگ آن ایفا می‌کند. این سیستم، چرخ‌ها و محورهای خودرو را به بدنه متصل کرده و وظایف متعددی از جمله جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده، حفظ تماس چرخ‌ها با سطح زمین، کنترل حرکت بدنه و بهبود پایداری خودرو را بر عهده دارد.

در این مقاله، به بررسی جامع سیستم تعلیق، اجزای اصلی آن، انواع مختلف و اهمیت آن در عملکرد کلی خودرو می‌پردازیم.

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

انواع سیستم تعلیق۲

سیستم تعلیق از چندین قسمت تشکیل شده است که همگی در تثبیت و کنترل خودرو نقش دارند. این سیستم برای کمک به حداکثر رساندن میزان اصطکاک بین لاستیک‌ها و جاده طراحی شده است. این کمک می‌کند تا سواری ماشین راحت تر شود و همچنین اطمینان حاصل شود که فرمان پایداری و هندلینگ خوبی برای راننده ایجاد می‌کند.

جاده ها مملو از نقص هستند، بنابراین باید یک سیستم تعلیق طراحی شود تا بتواند این موارد را مدیریت کند و از یک وسیله نقلیه پشتیبانی کند. سیستم تعلیق به جذب انرژی از لاستیک‌ها کمک می‌کند تا بدنه و فریم خودرو ثابت بماند.

با توجه به دینامیک خودرو، سواری خودرو توانایی هموارسازی یک جاده پر دست انداز است و هندلینگ خودرو به آن اجازه می‌دهد تا با خیال راحت شتاب بگیرد، بپیچد و ترمز کند. اصولی که به عنوان جداسازی جاده، نگه داشتن جاده و پیچیدن شناخته می‌شوند، مهم هستند – و به همین دلیل سیستم تعلیق بسیار مهم است.

سیستم تعلیق و قطعات موجود در آن به حل چالش های مرتبط با آن اصول کمک می کند و به اطمینان از یک سواری نرم و ایمن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: 50 تا از قطعات ضروری خودرو: راهنمای کامل

وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو

  1. جذب ضربات و ارتعاشات: سیستم تعلیق با جذب انرژی ناشی از ناهمواری‌های جاده، از انتقال این ضربات به بدنه و سرنشینان جلوگیری می‌کند و در نتیجه، سواری نرم و راحت را فراهم می‌سازد.
  2. حفظ تماس چرخ‌ها با سطح زمین: یکی از مهم‌ترین وظایف سیستم تعلیق، حفظ تماس چرخ‌ها با سطح جاده در شرایط مختلف رانندگی است. این امر، حداکثر چسبندگی و کنترل را برای راننده فراهم می‌کند و از لغزش و انحراف خودرو جلوگیری می‌کند.
  3. کنترل حرکت بدنه: سیستم تعلیق از تکان‌های بیش از حد بدنه در هنگام شتاب‌گیری، ترمزگیری و پیچیدن جلوگیری می‌کند و به حفظ تعادل و پایداری خودرو کمک می‌کند.
  4. بهبود هندلینگ و فرمان‌پذیری: با کنترل حرکت بدنه و حفظ تماس چرخ‌ها با سطح زمین، سیستم تعلیق به بهبود هندلینگ و فرمان‌پذیری خودرو کمک می‌کند و رانندگی ایمن و لذت‌بخشی را فراهم می‌سازد.

انواع سیستم تعلیق خودرو

۴ تا از انواع سیستم تعلیق خودرو

سیستم‌های تعلیق مختلفی در خودروها استفاده می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از رایج‌ترین انواع سیستم تعلیق عبارتند از:

سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson Strut)

این نوع سیستم تعلیق، یکی از رایج‌ترین انواع سیستم تعلیق جلو در خودروهای سواری است. سیستم مک فرسون، از یک کمک‌فنر و فنر لول که به صورت یک واحد درآمده‌اند و یک بازوی کنترلی استفاده می‌کند. این سیستم، ساده، سبک و ارزان است و فضای کمی را اشغال می‌کند.

سیستم تعلیق جناغی دوبل (Double Wishbone)

این نوع سیستم تعلیق، از دو بازوی جناغی (A-arm) در بالا و پایین چرخ استفاده می‌کند. سیستم جناغی دوبل، کنترل بهتری بر زوایای کمبر و کستر چرخ‌ها فراهم می‌کند و هندلینگ و پایداری خودرو را بهبود می‌بخشد.

سیستم تعلیق چندگانه (Multi-Link)

این نوع سیستم تعلیق، از چندین بازو و اتصالات برای اتصال چرخ‌ها به بدنه استفاده می‌کند. سیستم چندگانه، امکان تنظیم دقیق‌تر زوایای چرخ‌ها را فراهم می‌کند و بهترین عملکرد را در هندلینگ، راحتی و پایداری ارائه می‌دهد.

سیستم تعلیق محور صلب (Solid Axle)

این نوع سیستم تعلیق، در خودروهای سنگین و آفرود استفاده می‌شود. در این سیستم، دو چرخ یک محور به صورت یکپارچه به یکدیگر متصل هستند. سیستم محور صلب، استحکام و دوام بالایی دارد و برای تحمل وزن زیاد و شرایط سخت مناسب است.

اجزا و قطعات اصلی سیستم تعلیق

سیستم تعلیق بخشی از شاسی است که چارچوب و قسمت زیرین خودرو است. بدنه خودرو روی شاسی نصب شده است. سیستم تعلیق خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نقش خاصی در عملکرد کلی سیستم ایفا می‌کنند. مهم‌ترین این اجزا عبارتند از:

فنرها (Springs)
فنر

فنرها وظیفه اصلی جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از ناهمواری‌های جاده را بر عهده دارند. انواع مختلفی از فنرها در سیستم تعلیق خودروها استفاده می‌شود که از جمله می‌توان به فنرهای لول، فنرهای شمشی و فنرهای بادی اشاره کرد.

کمک‌فنرها (Dampers/Shock Absorbers)

کمک فنرها

کمک‌فنرها در سیستم تعلیق خودرو، نوسانات فنرها را کنترل کرده و از ارتعاش بیش از حد بدنه جلوگیری می‌کنند. این قطعات با تبدیل انرژی جنبشی ناشی از حرکت فنرها به گرما، نوسانات را میرا می‌کنند و سواری نرم و پایدار را فراهم می‌سازند.

بازوها (Arms)

بازوهای سیستم تعلیق

بازوها، چرخ‌ها را به بدنه متصل کرده و امکان حرکت عمودی چرخ‌ها را فراهم می‌کنند. انواع مختلفی از بازوها در سیستم تعلیق استفاده می‌شود که از جمله می‌توان به بازوی جناغی (A-arm)، بازوی دنباله‌دار (Trailing arm) و بازوی چندگانه (Multi-link) اشاره کرد.

میل موج‌گیر (Stabilizer Bar/Sway Bar)

میل موج‌گیر

میل موج‌گیر، قطعه‌ای است که بین دو چرخ یک محور قرار می‌گیرد و از انحراف بیش از حد بدنه در هنگام پیچیدن جلوگیری می‌کند. این قطعه با انتقال نیرو بین دو چرخ، به حفظ تعادل و پایداری خودرو کمک می‌کند.

بوش‌ها (Bushings)

بوش‌ها

بوش‌ها، قطعات لاستیکی یا پلاستیکی هستند که بین قطعات مختلف سیستم تعلیق قرار می‌گیرند و ارتعاشات و صداها را کاهش می‌دهند. این قطعات همچنین به جذب ضربات کمک کرده و عمر مفید قطعات سیستم تعلیق را افزایش می‌دهند.

توپ‌های تعلیق (Ball Joints)

توپ‌های تعلیق

توپ‌های تعلیق، اتصالات کروی شکلی هستند که امکان حرکت چرخ‌ها در زوایای مختلف را فراهم می‌کنند. این قطعات، نقش مهمی در فرمان‌پذیری و هندلینگ خودرو ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل آشنایی با قطعات جلوبندی خودرو

علائم خرابی سیستم تعلیق خودرو

قسمت های مختلف سیستم تعلیق خودرو ممکن است فرسوده شوند یا آسیب ببینند. توجه به علائم احتمالی مبنی بر اینکه یک قطعه نیاز به تعمیر یا تعویض دارد، مهم است. برخی از علائم رایج آسیب تعلیق عبارتند از:

  1. کشیدن ماشین به یک طرف: رانش یا کشیدن ماشین شما به یک سمت جاده می‌تواند نشانه ای از خرابی این سیستم باشد که تکان‌ها برای ثابت نگه داشتن بدنه وسیله نقلیه شما مشکل دارند.
  2. پایین رفتن گوشه: فنرهای فرسوده یا آسیب دیده در سیستم تعلیق شما می‌تواند باعث شود گوشه ای از وسیله نقلیه شما پایین تر روی زمین قرار گیرد.
  3. افزایش ناهمواری: آسیب یا فرسودگی قطعات تعلیق خودرو می‌تواند باعث شود که هنگام رانندگی احساس افزایش ناهمواری کنید.
  4. صداهای درهم و برهم: صداهای بلندی که هنگام برخورد با دست انداز یا سایر نواقص در جاده ایجاد می‌شود می‌تواند نشانه ای از مشکل سیستم تعلیق باشد.
  5. ارتعاشات: ارتعاشات قابل توجهی که از ناحیه فرمان می‌آیند می‌تواند نشانه مشکلات کمک فنرهای سیستم تعلیق باشد.
  6. سایش نامنظم لاستیک: سیستم تعلیق به حفظ تعادل خودرو کمک می‌کند. اگر چیزی در اینجا خاموش باشد، ممکن است متوجه ساییدگی نامنظم روی آج تایرهای خود شوید.

این مشکلات نیازمند به تعمیر و بررسی توسط یک فرد متخصص دارند.

نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

برای حفظ عملکرد بهینه سیستم تعلیق خودرو، لازم است به طور منظم آن را بررسی و نگهداری کنید. برخی از نکات مهم در نگهداری سیستم تعلیق عبارتند از:

  1. بررسی دوره‌ای قطعات: قطعات سیستم تعلیق مانند فنرها، کمک‌فنرها، بازوها، بوش‌ها و توپ‌های تعلیق را به طور دوره‌ای بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه آسیب یا فرسودگی، آنها را تعویض کنید.
  2. تنظیم زاویه چرخ‌ها: زاویه چرخ‌ها را به طور دوره‌ای تنظیم کنید تا از سایش ناهموار لاستیک‌ها جلوگیری شود و هندلینگ و فرمان‌پذیری خودرو بهبود یابد.
  3. بازدید کمک‌فنرها: کمک‌فنرها را به طور دوره‌ای بازدید کنید و در صورت مشاهده نشتی روغن یا کاهش عملکرد، آنها را تعویض کنید.
  4. رعایت وزن مجاز: از حمل بار بیش از حد مجاز در خودرو خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند به سیستم تعلیق فشار وارد کند و باعث آسیب دیدگی آن شود.

نتیجه‌گیری

سیستم تعلیق خودرو، یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های هر خودرو است که نقش بسیار مهمی در ایمنی، راحتی و هندلینگ آن ایفا می‌کند. با شناخت اجزای اصلی سیستم تعلیق، انواع مختلف آن و اهمیت نگهداری صحیح آن، می‌توانید از عملکرد بهینه این سیستم اطمینان حاصل کرده و رانندگی ایمن و لذت‌بخشی را تجربه کنید.

با توجه به اهمیت این سیستم، توصیه می‌شود که به طور منظم آن را بررسی و نگهداری کنید و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، به یک متخصص مراجعه کنید.

کارماتک: تامین کننده قطعات خودرو در ایران

شرکت بازرگانی رهیابان فردای تابان پاسارگاد از سال ۱۳۹۴ در زمینه تامین قطعات خودرو با همکاری بزرگترین و بهترین سازندگان قطعات یدکی فعالیت می‌کند. در تمام این سال‌‌ها، مشتری مداری و جلب رضایت مشتری نیل در رسیدن به اهداف متعالی کیفی در عرضه و تامین قطعات خودرو قرار داده‌ایم.

اکنون نیز با استفاده از پیشینه متخصصین خود و نوآوری‌‌های صنعت خودرو، در حوزه تولید قطعات خودرو به ویژه ساخت و تولید قطعات دیفرانسیل، گیربکس و به خصوص شفت گیربکس، تولید قطعات خودرو را با نام تجاری کارماتک (KARMATEC) شروع کرده‌ایم. در تلاش‌ایم تا با حمایت مشتریان وفادار خود به‌زودی دامنه فعالیت خود را گسترش داده و در زمره بزرگترین تامین کنندگان قطعات خودرو در کشور قرار گیریم.

برای مشاهده محصولات ما کاتالوگ را مشاهده نمایید.

دانلود کاتالوگ محصولات

منبع:

Guide to Suspension Systems: Types, Components, and Issues

What Is Suspension in a Car?

چطوری میتونم کمکتون کنم؟